Loading...
 

Komunikacja menedżerów funkcyjnych i regionalnych

"Firmy w XXI wieku działają w świecie zbudowanym z klocków" [1]. Ta myśl Petera Druckera odnosi się do czegoś więcej niż tylko elementów – „klocków”, które tworzą każdą organizację (firmę, przedsiębiorstwo). Produkcja, dystrybucja, umiejętności, usługi są elementami budującymi organizację jak w układance, gdzie wszystkie klocki muszą do siebie pasować i można zmieniać ich konfigurację. Drucker miał na myśli coś więcej niż tylko klocki traktowane jako zasoby materialne. Nie można tworzyć firmy jak podkreśla Drucker, bez „ludzkich klocków” - sukces osiąga się dzięki potencjałowi ludzi. Szczególną grupę w środowisku organizacyjnym, od której wymaga się efektywności są menedżerowie. W przekonaniu Druckera "menedżer, który zadaje trafne pytania, formułuje właściwe sądy oraz ma odpowiednią mentalność, potrafi spojrzeć poza własne podwórko i uwolnić siebie i innych z pęt niepełnej wiedzy o świecie" [2].

Zarządzanie przede wszystkim dotyczy ludzi, w dalszej kolejności procedur i technologii Pomimo tak prostej zasady, wielu menedżerów nie odnosi sukcesów. Drucker odpowiedziałby, że powody są dwa. Po pierwsze, zajmowali się działaniami, którymi chcieli, a nie tymi, którymi należało. Po drugie, zbyt dużo czasu poświęcili na nieskuteczną komunikację. Menedżerowie zarządzają szeroko zakrojoną komunikacją: udzielają informacji o planowanych zmianach, przeprowadzają prezentacje dla wyższej kadry kierowniczej, delegując menedżerom przekazanie tej informacji na coraz niższy poziom hierarchii organizacyjnej ale z trudnością budują partnerstwo i sojusz z pracownikami na rzecz wdrażania zmian [3].
Zdefiniujmy, czym zajmuje się menedżer.

Definicja 1:


Menedżer jest to ktoś, kto odpowiada przede wszystkim za realizację procesu kierowania pracownikami, ale jego działania nie odnoszą się tylko do miękkich obszarów, związanymi z ludźmi. Menedżer również planuje, organizuje i kontroluje organizację pracy w kontekście strategicznych domen dla organizacji - zasobów finansowych, rzeczowych i informacyjnych [4].

Definicja 2:


"Termin menedżer dotyczy każdego kierownika, który powierzoną sobie częścią organizacji kieruje w sposób samodzielny, twórczy i efektywny. Menedżerem może być zarówno dyrektor firmy, jak i kierownik wydziału czy magazynier. W niektórych przedsiębiorstwach, głównie zagranicznych menedżerami nazywa się ludzi ze średniego szczebla zarządzania, pośredniego pomiędzy kierownikami pierwszej linii (supervisors) a dyrektorami najwyższego szczebla (executives)" [5].
Diagram: menedżerowie według kryterium szczebli organizacyjnych, podstawowych ról i kompetencji. Opracowanie własne na podstawie Griffin, Ricky, W., Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2020 oraz Binda, A., Fiszer, H., Kozak, Z., Leśnikowska-Marciniak, M., Marciniak J., Szakiewicz, I., Meritum HR. Wyd. 3. Wolters Kluwer, Warszawa 2018, s. 497-513
Rysunek 1: Diagram: menedżerowie według kryterium szczebli organizacyjnych, podstawowych ról i kompetencji. Opracowanie własne na podstawie Griffin, Ricky, W., Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2020 oraz Binda, A., Fiszer, H., Kozak, Z., Leśnikowska-Marciniak, M., Marciniak J., Szakiewicz, I., Meritum HR. Wyd. 3. Wolters Kluwer, Warszawa 2018, s. 497-513

Uwaga 1:


Menedżerowie średniego szczebla zarządzający procesami biznesowymi są ich „właścicielami” - menedżerami funkcyjnymi (np. dotyczy to produkcji, sprzedaży, logistyki, nabóru pracowników, organizowania i kontrolowania, programowania, motywowania). Menedżerowie regionalni zarówno poziomu średniego, jak i pierwszej linii, są zarządzającymi - koordynują relacje pomiędzy kierownictwem firmy a pracownikami realizując procesy biznesowe (np. regionalny szef marketingu i rozwoju produktu, kierownik biura regionalnego, regionalny koordynator sprzedaży). Menedżerowie obu grup wypełniają przypisane im role: interpersonalne, informacyjne i decyzyjne.


Jedną z istotnych ról menedżera jest komunikowanie i propagowanie informacji. Role informacyjne menedżera są pochodną jego ról interpersonalnych. Z racji pełnionych funkcji menedżer jest dysponentem kluczowych informacji (dotyczących planów operacyjnych i sposobów działania). Ma również uprawnienia do upowszechniania informacji.

Role informacyjne stanowią wiązkę uszeregowanych kompetencji, związanych z codziennym komunikowaniem się w organizacji [6].

  • Rola obserwatora, który pozyskuje interesujący go zasób informacji od osób z różnych pionów i poziomów szczebli organizacyjnych, szacuje ich wartość, stara się być możliwie najlepiej poinformowanym.
  • Rola propagatora informacji (komunikatora wewnętrznego), co w połączeniu z poszukiwaniem i pozyskiwaniem informacji umiejscawia menedżera na wysokiej pozycji w procesie zarządzania informacjami wewnątrz organizacji.
  • Rola rzecznika, bardziej powiązana z komunikacją zewnętrzną, która wymaga reprezentowania organizacji m.in. na konferencji prasowej, reprezentowania na spotkaniach Forum Odpowiedzialności Biznesu, udzielania wywiadów mediom. Menedżer staje się ambasadorem przedsiębiorstwa komunikując formalnie zmiany [3].

Uwaga 2:


Menedżerowie niezależnie od szczebla zarządzania są związani z określonym obszarem działania, takim jak: marketing, finanse, eksploatacja, zasoby ludzkie, administracja i inne dziedziny (menedżerowie ds. public relations; menedżerowie ds. badań i rozwoju). W niektórych organizacjach oprócz grupy kierownictwa pierwszej linii (kierowników liniowych) powoływani są menedżerowie produktów i grup produktów [7]. Do przypisanych im uprawnień należy koordynacja opieki nad: badaniami marketingowymi, projektowaniem, fazami wytwarzania produktów, promocją, dystrybucją i sprzedażą. Firmy, które działają na różnych rodzajach rynków tworzą stanowiska menedżerów rynku lub grup rynków. Do przypisanych im zadań należy diagnozowanie na potencjalnych rynkach sprzedaży w regionie lub w kraju: popytu i podaży, konkurencji, nisz możliwości wejścia na rynek, tworzenia sieci dystrybucji. Odpowiedzialni za wyniki sprzedaży na danym rynku [8].

Menedżerowie produktu (grupy produktów) i menedżerowie rynku (grupy rynku) realizują swoje zadania łącząc różne obszary funkcjonalne, są „opiekunami” procesów, pracują indywidualnie lub z niewielkim zespołem. Profil kompetencyjny tej grupy menedżerów wymaga wysoko rozwiniętych kompetencji komunikacji, współpracy wewnątrzfirmowej, orientacji na klienta, budowania relacji i wiedzy zawodowej.

Zadanie 1:

Treść zadania:
Proszę wskazać i przeanalizować otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne swojej uczelni lub miejsca pracy. Jak otoczenie wpływa na menedżerów i pracowników/studentów? Jak w otoczeniu komunikują się grupy i osoby (miejsce pracy/uczelnia)?

Zadanie 2:

Treść zadania:
Proszę zastanowić się nad stwierdzeniem: Jeżeli ktoś jest kompetentnym menedżerem w jednej organizacji lub na jednym stanowisku, czy poradzi sobie w każdej organizacji i na każdym stanowisku?

Materiały dodatkowe

  1. Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2019). Różne oblicza dialogu. Inspirator dla firm (dostęp 14.09.2020). Dostępne w: http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2019/07/FOB_Rozne-oblicza-dialogu.pdf(external link)
  2. Gracel, J., 4 archetypy fabryk przyszłości. ICAN Management Review (dostęp 14.09.2020). Dostępne w ICAN Institute: https://www.ican.pl/b/4-archetypy-fabryk-przyszlosci/PK7pOpceF(external link)
  3. Kolibski, A., Masłowski, A., Webinarium. Zarządzaj przez fakty! ICAN Management Review, 26.10.2018 (dostęp 14.09.2020). Dostępne w ICAN Institute: https://www.ican.pl/b/webinarium-zarzadzaj-przez-fakty/P52lDNqLs(external link)
  4. Socha, J., Araoz, C. F., Liczy się potencjał, a nie doświadczenie. Wywiad. ICAN Management Review, 21.02.2020 (dostęp 14.09.2020). Dostępne w ICAN Institute: https://www.ican.pl/b/liczy-sie-potencjal-a-nie-doswiadczenie/P9xKEhkt2(external link)

Bibliografia

1. Edersheim, E., H.: Przesłanie Druckera. Zarządzanie oparte na wiedzy, MT Biznes, Warszawa 2010, s. 45.
2. Edersheim, E., H.: Przesłanie Druckera. Zarządzanie oparte na wiedzy, MT Biznes, Warszawa 2010, s. 53-54.
3. Kurda, W., Rostek, R., Dąbrowski, B.: Komunikacja: niedoceniana broń w zarządzaniu zmian, ICAN Management Review, dostęp:04.08.2020
4. Filipowicz, G.: Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2014, s. 94.
5. Oleksyn, T.: Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2018, s. 218-219.
6. Griffin, Ricky, W.: Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020, s. 11-17.
7. Oleksyn, T.: Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2018, s. 230-231.
8. Oleksyn, T.: Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2018, s. 231-232.

Ostatnio zmieniona Piątek 29 z Styczeń, 2021 08:36:59 UTC Autor: Marzena Mamak-Zdanecka
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.